Win-winsituatie bij Beaphar
22 oktober 2021
“Wij zijn hier niet zo van het shoppen. Wij investeren liever in een goede relatie met een leverancier. Als er een situatie is waarbij er sprake is van wederzijds belang, dan is het resultaat daar ook naar. Op de lange termijn is dit voor iedereen het best. Een win-winsituatie.”
Nuchter
Timo Melenhorst, werkvoorbereider bij Beaphar, houdt er een nuchtere visie op na. Wellicht werkt Beaphar daarom al zo lang samen met Schipper.
Hij is de typische ‘spin in het web’ bij de technische dienst van Beaphar. Als werkvoorbereider, planner, inkoper en zelfbenoemd regelneef werkt hij al sinds jaar en dag voor de Raaltese producent van huisdierproducten. “Wij zijn de grootste in Europa met dit brede pakket. Wij leveren alles, van geneesmiddelen, tot zalfjes, tandpasta, snacks en gespecialiseerd voer voor dieren. Dat kun je zo gek niet bedenken… Van guppy tot paard, zeg ik altijd!”
Een monteur heeft hier echt een jaar nodig om in te werken en om het machinepark te leren kennen.
Timo Melenhorst, Beaphar
Divers en veelzijdig
Dit enorm brede aanbod zorgt voor leuke uitdagingen. “Een monteur heeft hier echt een jaar nodig om in te werken en om het machinepark te leren kennen. Wij leiden deze vakmensen dan ook intern op. De overdracht van kennis en ervaring is ontzettend belangrijk. Uiteraard worden onze mensen ook extern bijgeschoold en opgeleid.”
Die veelzijdigheid zorgt voor uitdaging. “Wij maken farmaceutische producten, maar ook voeding. We verpakken in doosjes, folie, blisters, zakjes, pakjes en ga zo maar door. Bovendien zijn wij één van de weinige producenten van vlooienbanden. Voor de productie daarvan hebben wij in eigen huis machines ontwikkeld.”
Nauwkeurigheid
Ook nauwkeurigheid is belangrijk. “Verpakkingsmachines die met folie werken zijn gevoelig voor allerlei omstandigheden. Fabrieksinstellingen zeggen dan niet zoveel, dat is echt een kwestie van fingerspitzengefühl. Ook onze afvulmachines zijn hiervan een goed voorbeeld. Die moeten kunnen vullen met een foutmarge van 3%. Nu is dat voor de meeste pompen geen probleem, maar het wordt wel een uitdaging bij verpakkingen van 314 milliliter. Dat zijn maar een paar druppels.”
Als een monteur tijdens de storingsdienst tegen een probleem aanloopt, dan hoeft hij maar te bellen en er staat ’s nachts een collega klaar om te helpen.
Timo Melenhorst, Beaphar
TD
De technische dienst van het bedrijf bestaat uit maar liefst 14 man. “We hebben facilitaire mensen, engineers, storings- en onderhoudsmonteurs. En het is een hechte club die wat voor elkaar over heeft. Als een monteur tijdens de storingsdienst tegen een probleem aanloopt, dan hoeft hij maar te bellen en er staat ’s nachts een collega klaar om te helpen. Beaphar is wat dat betreft een echt familiebedrijf. Zo doen we dat hier.”
Protocollen
Omdat we niet alleen voer maken, maar ook geneesmiddelen, hebben we te maken met zowel HACCP, als GMP. Deze protocollen zijn leidend en zorgen daarom ook voor extra uitdaging. Je kunt niet zomaar machines gaan verbouwen, daar zitten beperkingen aan. Het is daarom ook belangrijk dat de juiste onderdelen snel geleverd kunnen worden.”
Uiteindelijk gaat er niet om wat er goed of fout gaat, maar hoe je problemen samen oplost. Daar baseer je een goede relatie op met elkaar.
Timo Melenhorst, Beaphar
Relatie
Schipper is er trots op om voor dergelijke grote merken uit de regio te mogen werken. Over de samenwerking met Schipper is Timo Melenhorst erg tevreden. “Uiteindelijk gaat er niet om wat er goed of fout gaat, maar hoe je problemen samen oplost. Daar baseer je een goede relatie op met elkaar.”