Vijf oorzaken van lagerdefecten in elektromotoren (en hoe je ze kunt voorkomen)

Clemens Kuiphuis, Accountmanager regio Almelo

21 november 2018

Mijn collega Ernst schreef al eerder een blog over lageruitval in het algemeen. In dit blog focus ik mij echter op de lagers in elektromotoren. De lagers in elektromotoren hebben het soms zwaar te voortduren. Het kan daarom gebeuren dat ze uitvallen. Lageruitval in elektromotoren kan veel redenen hebben, maar in de meeste gevallen komt het door één van de volgende vijf oorzaken, of een combinatie ervan.

1. Elektrische erosie

Wanneer er stroom loopt door rollichamen, of van de ene naar de andere ring loopt, kunnen er vlambogen optreden. Het gevolg hiervan is putcorrosie van de rollichamen en loopvlakken. Ook gaat de kwaliteit van het smeermiddel hard achteruit. Om dit te voorkomen dient er een elektrisch geïsoleerd lager worden toegepast aan de niet-aangedreven zijde. Hiervoor heeft SKF twee soorten lagers in het assortiment: hybride- en INSOCOAT lagers.

2. Slechte smering of vervuiling

Een oorzaak voor lageruitval in elektromotoren kan ook zijn dat de smeerfilm tussen loopvlakken of rollichamen te dun is. Dit kan het gevolg zijn van een verkeerde viscositeit of vervuiling. Hierdoor kan er direct contact optreden tussen twee metalen delen. Controleer daarom of het juiste smeermiddel gebruikt wordt. Check ook of de smeerintervallen en de hoeveelheid smeermiddel correct zijn. Bevat het smeermiddel vervuiling? Controleer dan de afdichtingen.

Afbeelding Schipper Technisch Handelsburo Vijf oorzaken van lagerdefecten in elektromotoren (en hoe je ze kunt voorkomen)

3. Trillingen

Soms gaat een elektromotor op transport, zonder dat de rotoras goed op zijn plaats is vastgezet. Hierdoor kunnen trillingen ontstaan die de lagers beschadigen waar de rotoras in draait. Dit kan ook gebeuren als een motor voor langere tijd stilstaat en aan trillingen wordt blootgesteld.

Hoe zet je een lager vast voor transport? Zet de rotoras axiaal vast met een stalen strip in U-vorm. Belast tegelijkertijd het kogellager aan de niet-aandrijfzijde. Vervolgens moet je het lager aan de aandrijfzijde belasten met een riem. In het geval van langere stilstand moet de as regelmatig gedraaid worden.

4. Foute montage

Vaak gaat het al mis tijdens de montage van de elektromotor. Het komt wel eens voor dat er een hamer wordt gebruikt om een koppelingshelft of riempoelie op de as te monteren. Dat kan natuurlijk niet. Ook wordt een motor vaak verkeerd uitgelijnd, worden riemen te zwaar gespannen of is er sprake van onbalans. Dit kan worden voorkomen door precisie-instrumenten te gebruiken tijdens het monteren, zoals bijvoorbeeld de SKF uitlijntools en de Microlog trillingsanalyser. Voor het monteren van de lagers moet natuurlijk ook het juiste gereedschap worden gebruikt.

5. Onvoldoende belasting

Je leest het goed: te weinig belasting kan ook leiden tot schade aan de lagers. Lagers hebben namelijk een minimale belasting nodig om hun werk goed te kunnen doen. Te weinig belasting leidt tot strepen op de loopvlakken en rollichamen. Dit kan worden voorkomen door zeker te stellen dat de externe belasting op de lagers voldoende is. Met name bij cilinderrollagers is dit belangrijk, omdat deze met name worden gebruikt voor zwaardere toepassingen. Het geldt uiteraard niet voor voorbelaste lagers.

Als er vragen zijn over lagers, smering, montage, gereedschap en aanvullende diensten, dan horen wij dat natuurlijk graag. Onze specialisten staan voor je klaar! Problemen met een lager? Wij hebben de grootste voorraad SKF lagers van Twente, dus in de meeste gevallen heb je binnen een dag een nieuw lager in huis.

Elektromotoren

Meer weten over elektromotoren? Wij hebben hier een handige gids voor gemaakt, deze is hieronder te downloaden.

Download: Adviesgids Elektromotoren

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!