Van hydraulisch naar elektromechanisch bij SES in Enschede

Geplaatst in: Aandrijftechniek, Elektromotoren, Hydrauliek, Klanten

12 oktober 2020

Iedereen die kinderen heeft, of zijn eigen kindertijd nog kan herinneren, kent de kleurrijke producten van SES. Van klei en kraaltjes, tot verf en de meest uiteenlopende knutselspullen, het wordt allemaal gemaakt in Enschede. Dit gebeurt allemaal op een steenworp afstand van onze Enschedese vestiging.

Pascal Elslo is technisch projectmanager bij SES. “Ik houd me dagelijks bezig met het verbeteren, onderhouden en innoveren van machines, processen en magazijnen. Ik wil alles wel doen, als het maar technisch is”, vertelt hij met een knipoog.

Assortiment

“Mijn werk ligt in het verlengde van de productontwikkeling. Bij SES hebben we een assortiment van zo’n 450 producten. Ieder jaar worden er rond de 80 producten uitgefaseerd en komen er evenveel nieuwe producten bij. Het is aan mij om de processen rondom de productie van die nieuwe producten te realiseren.”

Ze denken altijd met ons mee. Door de grote voorraden in de regio hoeven we nooit lang op onderdelen te wachten. Dat is erg handig in geval van calamiteit. Samen kunnen we altijd snel schakelen.

Pascal Elslo – SES

Veranderende markt

Door de immer veranderende markt hoeft Pascal zich niet te vervelen. “Het assortiment focust zich op een steeds jongere doelgroep. In het oudere segment ondervinden we bijvoorbeeld veel concurrentie van digitaal speelgoed (games). Uiteraard verschuift de handel ook steeds meer naar het internet.”

De twee mengers. Één draait nog met de hydraulische aandrijving, de ander is omgezet naar een elektromechanische aandrijfunit.

Ombouwen

Één van de meest recente uitdagingen van Pascal, was het ombouwen van een menger. “Deze menger werd aangedreven door een hydraulische aandrijfunit. Die was aan vervanging toe. Het was geen efficiënte manier van aandrijven, bovendien was het lastig in te regelen. Hierdoor waren we niet zo flexibel als dat we zouden willen zijn.”

De nieuwe aandrijving heeft een beter rendement. We zijn van een 22 kW aandrijving naar 11 kW gegaan. Dan heb je het over een significante energiebesparing. Niet alleen fijn voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Wim ter Keurs – Schipper

Specialist aandrijftechniek

SES is vaste klant bij Schipper. De opdracht werd dan ook bij de technische groothandel in Enschede neergelegd. Specialist aandrijftechniek Wim ter Keurs kreeg dit vraagstuk op zijn bordje. “Dit zijn mooie opdrachten. We hebben verschillende opties onderzocht. Uiteindelijk bleek het de beste oplossing te zijn om het geheel te vervangen met een elektromotor, een reductor en een frequentieregelaar. Om de juiste producten te selecteren moest er wel even gerekend worden”, aldus Wim. “Wij hebben niet alleen de aandrijving geleverd, maar ook de aangepaste askoppeling en een adapterplaat. Zo kon de ombouw zonder aanpassingen aan de bestaande machine snel worden uitgevoerd. Productiestilstand werd hierdoor tot een minimum beperkt.”

Wim ter Keurs en Pascal Elslo bij de twee mengers
Wim ter Keurs en Pascal Elslo bij de twee mengers

Rendement

“De nieuwe aandrijving heeft een beter rendement. We zijn van een 22 kW aandrijving naar 11 kW gegaan. Dan heb je het over een significante energiebesparing. Niet alleen fijn voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Bij een hydrauliek aggregaat zijn meer onderdelen betrokken. Dan heb je het over een hydrauliekpomp, ventielen, slangen en een hydrauliekmotor. Deze hebben allemaal een eigen rendement. Het totaalrendement van een hydrauliekaggregaat is daardoor beduidend lager. Daarnaast verbeteren we met deze aandrijving ook het productieproces, omdat het geheel beter te regelen is. Bovendien is deze aandrijving aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe hydraulische unit. Een extra voordeel van electromechanische aandrijving is toegenomen veiligheid. Er zijn namelijk geen hogedrukslangen meer aanwezig in de directe nabijheid van de operator.”

Samenwerking

Over de samenwerking met Schipper is Pascal erg tevreden. “Ze zitten hier op de hoek en dat is erg handig. Ze denken altijd met ons mee. Door de grote voorraden in de regio hoeven we nooit lang op onderdelen te wachten. Dat is erg handig in geval van calamiteit. Samen kunnen we altijd snel schakelen.”

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!