Een ode aan de spilfunctie
7 juli 2022
Het is een bekend fenomeen in het MKB: de spilfunctie. In vacatures worden vergelijkbare termen te pas en te onpas gebruikt. De ‘spin in het web’ is een leeg containerbegrip geworden, maar daarmee ontkennen we het bestaan van dit kantoordier niet. Er zijn namelijk professionals die overtuigend inhoud geven aan dit begrip. Pascale Rolefes is hiervan een uitstekend voorbeeld.
Administratie
Op papier is Pascale verantwoordelijk voor de administratie bij Spit in Almelo. Als voormalig accountant draait ze daar haar hand niet voor om. Daarbij neemt ze echter ook de HRM-zaken voor haar rekening. En als de bezetting in de vakantie wat minder is, dan kun je haar ook zomaar aantreffen als expeditiemedewerker. “Dat soort werkzaamheden zijn af en toe ook wel lekker om te doen, voor een paar weken in het jaar tenminste!”, vertelt ze met een knipoog. Ze is dus ook niet bang voor vieze handen.
Spit Electrical Mechanics
Spit is een klein bedrijf met grootse ambities. De progressieve MKB’er telt een kleine 40 medewerkers en is gedreven door data. “Onze mensen zien wat anderen niet zien”, stelt Pascale. “Daar draait het de laatste jaren steeds meer om. Wij monitoren elektrische aandrijvingen om onderhoud te voorspellen. Zo voorkom je ongewenste stilstand of uitval.”
“Veel bedrijven draaien op verkoop. Daar zijn ze blij als er bij de klant wat kapot gaat, want dan kunnen ze leveren. Ons businessmodel zit anders in elkaar. Wij worden verdrietig als de boel bij de klant in de soep loopt.
Pascale Rolefes – Spit Electrical Mechanics
Sturen op data
Voor deze monitoring heeft Spit zelf software ontwikkelt. Het bedrijf draait op data. “Deze digitalisering begon voor ons rond 1997. Vanaf toen begonnen wij met het bijhouden van een digitale historie van de aandrijflijn van een papierfabriek. Ondertussen hebben we van die aandrijflijn een onderhoudshistorie van 21 jaar. Dat is data waar we op kunnen sturen.”
Preventie als businessmodel
“Veel bedrijven draaien op verkoop. Daar zijn ze blij als er bij de klant wat kapot gaat, want dan kunnen ze leveren. Ons businessmodel zit anders in elkaar. Wij worden verdrietig als de boel bij de klant in de soep loopt. Dat betekent dat wij ons werk niet goed hebben gedaan. Het is onze taak om te voorkomen dat er onderdelen kapot gaan.”
KPI’s
Op grote schermen op de werkvloer zijn de prestaties van het bedrijf te zien. De KPI’s zijn realtime te volgen. Ook wordt klanttevredenheid voortdurend getest. “Wij gaan altijd voor een acht of hoger. Beoordeelt een klant ons met een cijfer onder de acht, dan nemen wij direct contact met ze op.”
Ontzorgen
Voor mensen als Pascale is niets teveel gevraagd, maar een steuntje in de rug kan iedereen natuurlijk gebruiken. “Als onderdeel van personeelszaken verzorg ik ook de bedrijfskleding. Dat vraagt ongemerkt toch weer om veel administratie. Je moet van mensen de maten bijhouden en eigenlijk wil je ook wel graag weten hoe lang iemand met zijn werkkleding doet. Daarom ben ik ontzettend blij met het KMS (kleding management systeem) van Schipper. Alles is daarin geregistreerd en bestellen is kinderlijk eenvoudig. Dat is voor mij toch weer een zorg minder. Hierdoor kan ik mij beter focussen op mijn kerntaken. Al onze bedrijfskleding, van nette overhemden tot werkschoenen en overalls, wordt verzorgd door Schipper. Ook houden ze hier de technische voorraden bij. We werken erg goed samen.”
Zo werkt het Schipper KMS!