Snelle pitstop bij Wolters Europe
10 juli 2023
Goed gereedschap is het halve werk en veiligheid staat voorop. Dat weten ze bij Wolters Europe als geen ander. Daar wordt goed voor mensen gezorgd, hier schreven we in het verleden al een artikel over. Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben ze in Enter zeker niet stilgezeten. Hoogste tijd om een pitstop te maken aan de Vonderweg om de spreekwoordelijke tank te vullen met verse koffie en een goed gesprek.
EPP en EPS
We hebben de eer om te spreken met Sander Waggeveld. Hij is ruim een decennium in dienst bij Wolters en mag zich inmiddels Chef Technische Dienst noemen. “Misschien kennen de meeste mensen Wolters van de EPS vershoudbakken. EPS wordt in de volksmond ook wel piepschuim genoemd. Echter maken wij EPS en EPP delen voor een uiteenlopend klantenbestand, van automotive tot de pharma industrie. Denk hierbij aan de vulling van autobumpers, housings van warmtepompen, isolatiebakken en ga zo maar door. Al onze producten zijn daarbij 100% recyclebaar en bestaan voor 98% uit lucht.”
Schipper richtte deze werkplaats grotendeels in, net als die van de TD. De werkbanken, stellingen en het gereedschap werd door hen geleverd. Ook de verlichting werd door Schipper verzorgd. We werden hierbij deskundig geholpen.
Sander Waggeveld, Wolters Europe
Productieproces
Het productieproces is voor al die producten vergelijkbaar, vertelt Sander: “Het verschil zit hem in de grondstoffen. EPS is het witte piepschuim, EPP is zwart. De eigenschappen van EPP zijn wat anders, dit moet onder een hogere druk en met meer stoom in de matrijzen worden geperst. En alle energie die je erin stopt moet er ook weer uit. Dat betekent dat de EPP producten langer moeten worden teruggekoeld.”
Matrijzen
In de productie draait het dus om de matrijzen. Dit zijn een soort mallen waar de producten in worden geperst. Zoals gezegd gebeurt met stoom onder hoge druk. Vanzelfsprekend zijn deze mallen het meest essentiële onderdeel van het proces. “We hebben een grote klantenkring, dus we hebben honderden matrijzen om te gebruiken en te onderhouden. Per dag worden er acht tot tien matrijzen gewisseld. Hiervoor hebben we een ploeg van negen ombouwers/instellers en daarnaast hebben we twee controleurs die de matrijzen nakijken voor mogelijk onderhoud.”
De bedoeling is dat de matrijzen hier binnenkomen en er zo snel mogelijk weer uitgaan, net als bij een echte pitstop.
Sander Waggeveld, Wolters Europe
Pitbox
De werkzaamheden van deze techneuten wordt optimaal gefaciliteerd. Niet zo lang geleden werd de zogenaamde ‘matrijzen pitbox’ in gebruik genomen. “We wilden het proces van matrijzen wisselen efficiënter maken. We hebben daarom een speciale werkplaats dichtbij de productiemachines gecreëerd, zodat er zo min mogelijk bewegingen nodig zijn van heftrucks door de productiehallen. De bedoeling is dat de matrijzen hier binnenkomen en er zo snel mogelijk weer uitgaan, net als bij een echte pitstop.”
Werkplaatsinrichting
“Schipper richtte deze werkplaats grotendeels in, net als die van de TD. De werkbanken, stellingen en het gereedschap werd door hen geleverd. Ook de verlichting werd door Schipper verzorgd. We werden hierbij deskundig geholpen.”
Natuurlijk verzorgt Schipper niet alleen de werkplaatsinrichting bij Wolters. “Schipper ontzorgt ons als totaalleverancier. Kevin houdt hier de voorraden bij en we grijpen nooit mis. Ze hebben heel veel op voorraad en daardoor zijn de reactietijden kort. We zitten nooit om iets verlegen.”
Machinebeveiliging
Onlangs mocht Schipper ook de machinebeveiliging verzorgen voor de productiemachines. “Veiligheid staat voorop bij Wolters”, stelt Sander. “Die normen worden constant aangescherpt. Onze machines overstijgen hun levensduur door het zorgvuldige onderhoud en de upgrades die wij doen. Deze zijn dus al wat ouder en dan komt er een moment dat je preventief de veiligheidssituatie wil aanscherpen. We hebben daarom samen met Schipper alles een flinke update gegeven. Alle machines zijn voorzien van nieuw hekwerk met alle veiligheidsvoorzieningen, zodat niemand in de buurt van een draaiende machine kan komen.”
Onze TD controleert de werking van alle veiligheidsprincipes eigenlijk constant. Wij nemen geen enkel risico.
Sander Waggeveld, Wolters Europe
Traject
Dit traject werd zorgvuldig aangevlogen. Eerst werden er drie machines van alle nodige updates voorzien als pilotproject. “Dit gaat allemaal om maatwerk. Toen dit volgens onze veiligheidsdeskundigen naar wens was, hebben we meteen doorgepakt. Inmiddels zijn alle machines van alle mogelijke moderne beveiligingen voorzien. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Onze TD controleert de werking van alle veiligheidsprincipes eigenlijk constant. Wij nemen geen enkel risico.”
Meer weten over machinebeveiliging? Onze specialist Dennis Regts helpt je graag!
- Dennis Regts
- PBM-specialist
- Bel: 06 82 68 41 88
- E-mail: dennis.regts@schippertechniek.nl