Schipper sponsort Solar Boat Twente

Johan Schipper, Directeur Schipper Techniek

9 maart 2020

Als bedrijf in de regionale techniek en industrie ondersteunen we graag innovatieve projecten. Solar Boat Twente is een fantastisch voorbeeld van zo’n innovatief project. Toen de UT-studenten bij ons aanklopten voor sponsoring, gingen wij er dan ook graag in mee. Het zit ons immers een klein beetje in de naam…

Multidisciplinair team

Solar Boat Twente is een initiatief van de Universiteit van Twente. We spreken met Thom Kuenen, de projectleider van het team. “Eigenlijk moet je Solar Boat zien als een bedrijf. Er werken veertien mensen, waarvan twaalf fulltime aan het project. In het multidisciplinaire team zijn tien studies van de universiteit vertegenwoordigd. Het team is vrij jong, de leden zijn tussen de 20 en 22 jaar oud.”

Productief tussenjaar

Zelf studeert Thom biomedische technologie. “Ik heb mijn bachelor afgerond en heb voor een tussenjaar gekozen, zodat ik aan dit project kan deelnemen. Dat doet de rest van het team ook. Het is absoluut de moeite waard, want we leren erg veel en het staat bovendien goed op je CV.”

In het multidisciplinaire team zijn tien studies van de universiteit vertegenwoordigd.

Thom Kuenen, projectleider Solar Boat Twente

Duurzaamheid

De projectleider vervolgt zijn verhaal: “Het doel van dit project is uiteindelijk om de duurzaamheid binnen de maritieme sector te vergroten. De ontdekkingen die wij doen tijdens het project zijn wellicht ook toe te passen in de scheepvaart. Er doen natuurlijk meerdere teams uit Nederland mee in de competitie. Er is dus landelijk heel veel kennis bij het project betrokken.”

Met één vinger

Momenteel zijn de studenten bezig met de bouw van een nieuwe boot. Nieuwe reglementen vragen om een kortere romp, omdat reglementair is bepaald dat in 2020 de boot maximaal zes vierkante meter zonnedek mag hebben. In hun kleine werkplaats in Enschede zijn ze dan ook hard aan het werk met deze hydrodynamische romp, welke volledig van carbonfiber is gemaakt. Arend Pool werkt aan deze vederlichte romp: “Je kunt het geheel bijna met één vinger optillen. De romp weegt slechts dertig kilo.”

Het doel van dit project is uiteindelijk om de duurzaamheid binnen de maritieme sector te vergroten.

Thom Kuenen, projectleider Solar Boat Twente

Arend Pool en Thom Kuenen
Arend Pool en Thom Kuenen

Hydrofoiling

Het doel is, net als bij de huidige Solar Boat, om het principe van hydrofoiling toe te passen. De zogenaamde ‘vliegende boot’ vaart bij een bepaalde snelheid op slechts drie vinnen op enkele decimeters boven het wateroppervlak. “De boot stabiliseert zichzelf door met sensoren de afstand tot het water te meten. De software die wij hebben geprogrammeerd zorgt ervoor dat de boot zichzelf stabiliseert. Deze software is multifunctioneel, zodat de boot zich kan aanpassen op het water en het weer.”

Deze software is multifunctioneel, zodat de boot zich kan aanpassen op het water en het weer.

Thom Kuenen, projectleider Solar Boat Twente

Competitie

Uiteindelijk zal het team deelnemen aan de landelijke competitie. Hier moet de boot zich bewijzen op het gebied van wendbaarheid, topsnelheid en efficiëntie. De competitie werkt met een puntensysteem. “Het ultieme doel is om deel te nemen aan het WK in Monaco. Tussen de jachten van de allerrijksten, dat zie ik wel zitten”, aldus Thom.

Tussen de jachten van de allerrijksten, dat zie ik wel zitten.

Thom Kuenen, projectleider Solar Boat Twente

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!