Monumentale Status
10 februari 2022
Ten Cate en Nijverdal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie de Nijverdalse berg afrolt ziet meteen de monumentale fabrieksschoorsteen, die allesbepalend is voor de bescheiden skyline van het dorp. Aan de oevers van de Regge en aan de rand van het Eversbergbos bevindt zich Ten Cate Protective Fabrics. Het industriële vormt een schril contrast met de aangrenzende natuur. Gelukkig heeft de Regge allang niets meer te vrezen van de fabriek.
Monumentaal
Henk Kuiper werkt al 38 jaar voor Ten Cate. Daarmee komt hij wellicht ook wel in aanmerking voor zo’n monumentale status. Hij heeft iedere uithoek van het bedrijf van dichtbij gezien. Hij weet hoe de spreekwoordelijke hazen er lopen. Dagelijks vind je hem op zijn werkplek tussen de schoorsteen en de rivier, het kantoor naast de werkplaats van de TD.
Productie en processen
Met een verse bak koffie begint Henk zijn verhaal: “Ik ben sinds 1 januari 1983 in dienst bij Ten Cate. Ik ben begonnen met productiewerk in de blekerij en daar kwamen steeds meer verantwoordelijkheden bij. Eind jaren ’80 werd ik productieplanner en vervolgens werd ik verantwoordelijk voor CPR. Dit staat voor Centrale Proces Registratie. Kort samengevat hield dit in dat ik de routing voor verfprocessen moest bepalen. Ook hield ik me bezig met de receptuur en calculaties voor de fabriekskostprijs.”
Eigenlijk is die fabriek één grote doos Meccano, alleen dan wat complexer.
Nieuwsgierig
Nieuwsgierigheid en leergierigheid vormen de leidraad van Henk’s loopbaan. “Ik was altijd nieuwsgierig naar de werking van machines. Als er iets stuk liep, dan wilde ik dat destijds als operator zelf oplossen. Ik dacht altijd: hoe moeilijk kan het zijn? Eigenlijk is die fabriek één grote doos Meccano, alleen dan wat complexer. Natuurlijk kun je het bedrijf veel geld besparen door problemen zelf op te lossen. Als de productie stilstaat, dan telt bovendien alleen de snelste oplossing”, aldus Henk.
Spilfunctie
Henk’s kennis van de fabriek vermenigvuldigde zich door de jaren heen. “Uiteraard moest ik ook veel cursussen en opleidingen volgen om bij te blijven met nieuwe methodes en systemen. Tijdens mijn werk als productieplanner bemoeide ik me ook met de techniek. Gewoon, omdat me dat enorm interesseerde. Na een reorganisatie vond ik daarom mijn plek als werkvoorbereider bij de technische dienst. Hier kwamen ook steeds meer verantwoordelijkheden bij. Het werd een echte spilfunctie. Binnen de kaders van het bedrijf kreeg ik gelukkig veel vrijheid en dat maakte het werk leuk en uitdagend.”
Die historie van machines en processen zit voornamelijk in mijn hoofd, maar daar heeft niemand wat aan als ik er niet ben.
Kennis en historie
Hoewel Henk nog nauw betrokken is bij de technische dienst, heeft hij de operationele verantwoordelijkheden naast zich neergelegd. Tegenwoordig staat de functie ‘technisch engineer’ in zijn emailhandtekening. “Op dit moment houd ik me vooral bezig met het documenteren van technische kennis. Die historie van machines en processen zit voornamelijk in mijn hoofd, maar daar heeft niemand wat aan als ik er niet ben. Ook maak ik nu onderhoudsplannen voor de productiemachines. Dit doen we volgens de RCM-methode. Dit staat voor Reliability Centered Maintenance. Aan de hand van die methode is het de bedoeling dat we onnodige stilstand én onnodige revisies te voorkomen. Op die manier proberen we zo efficiënt mogelijk te werken.”
Ik had Antoon Schipper nog nooit gezien, maar ik wist wel dat je voor onderdelen bij hem moest zijn.
Schipper
De naam Schipper zingt al die 38 jaren ook al rond in de fabriek. “Ik hoorde al veel over Antoon Schipper toen ik nog in de productie werkte. Ik had Antoon nog nooit gezien, maar ik wist wel dat je voor onderdelen bij hem moest zijn. Ook reviseerde hij nog PIV-kasten in die tijd. Die samenwerking met Schipper is door de jaren heen alleen maar intensiever geworden. We weten wat we aan elkaar hebben. Bovendien hebben we veel gemak van de voorraad en dagelijkse levering van Schipper. Tegenwoordig doe ik geen inkoop meer, maar daarvoor had ik dagelijks meerdere malen telefonisch contact met Schipper. De samenwerking is altijd goed en we gunnen elkaar wat. Ook met STS hebben we in de afgelopen jaren veel projecten gedaan. Daarover zijn we ook altijd tevreden.”