Langezaal & Schipper: een verhaal van kozakken en kettingen
14 april 2021
Langezaal Haaksbergen is een bekend bedrijf in de regio. Het bedrijf legt zich toe op infra & milieu en afvalverwerking. De gele vracht- en vuilniswagens zijn een bekend fenomeen op de Twentse wegen. Schipper is daarom erg trots op de samenwerking met dit oer-Twentse bedrijf.
Bijbaantje
We drinken een kop koffie met Tom Dreierink, werkplaatschef bij Langezaal in Haaksbergen. “Ik ben hier tijdens mijn schooljaren begonnen met een bijbaantje op zaterdag. Ik ben er langzaam maar zeker ingerold. Ik heb hier al van alles gedaan. Ik ben vrachtwagenchauffeur geweest, heb shovel gereden en was als monteur verantwoordelijk voor de grote shredder- en scheidingsinstallatie. Toen de functie van werkplaatschef vrij kwam, leek dat een logische stap.”
Het is fijn om zo’n partner in de buurt te hebben. Schipper heeft veel op voorraad en alles kan snel geleverd worden.
Tom Dreierink, Langezaal Haaksbergen
Kozakken
De samenwerking met Schipper is er sinds 2018. Niet geheel ontoevallig opende Schipper in dat jaar een vestiging in Haaksbergen. “Johan Schipper kwam hier toen binnenlopen met een pak kozakken. Dat was de eerste kennismaking. Later reed ik eens langs de vestiging. De logo’s op de gevel (SEW, Festo, SKF, etc.) trokken mijn aandacht. Ik ben uit nieuwsgierigheid maar eens naar binnen gelopen. Sindsdien werken we samen.”
Van weerszijden bevalt de samenwerking goed. “Het is fijn om zo’n partner in de buurt te hebben. Schipper heeft veel op voorraad en alles kan snel geleverd worden. In de regio zijn er niet echt bedrijven die iets vergelijkbaars bieden”, aldus Tom Dreierink.
Onze specialisten hebben de expertise en de inkoopkanalen om dit soort kettingen op maat te laten maken.
Edwin ter Braak, Schipper Technische Groothandel
Transportketting
De enorme installatie die Langezaal gebruikt om afval te shredden en te scheiden vraagt om het nodige onderhoud. Onderdelen worden zwaar belast en draaien in een stoffige omgeving. Onlangs moest een aantal transportkettingen worden vervangen. Edwin ter Braak is als accountmanager van Schipper erg betrokken. Edwin: “De kettingen die wij mochten leveren waren geen broodjes van de bakker. Het ging hier om zware transportkettingen die op maat gemaakt moesten worden. Onze specialisten hebben de expertise en de inkoopkanalen om dit te realiseren. En dat voor een goede prijs en relatief korte levertijden.”
De transportketting in de shredder
Uiteindelijk kan 99% van al het afval worden gerecycled. Dat is een statistiek waar we trots op zijn.
Tom Dreierink, Langezaal Haaksbergen
99% recycling
De betreffende installatie is een interessant stuk techniek en bovendien van imposant formaat. Verschillende technieken worden gebruikt om bedrijfsafval te scheiden. Tom: “Eerst wordt het afval gescheiden. Alles wat hergebruikt kan worden, wordt gesorteerd. Het residu wordt verpulverd. Daarna wordt met een magneet het ijzerwaar eruit gehaald. Hierna wordt het materiaal gezeefd, zodat de fijne fractie van de massa wordt gescheiden. Ook wordt non-ferro materiaal (zoals aluminium) eruit gefilterd. Daarna valt het van een transportband af. Een windscheider zorgt ervoor dat het lichte van het zware materiaal gescheiden wordt. Het restant wordt ook nog door een NIR-scheider gefilterd. Dit is een intelligente machine die bijvoorbeeld ook het PVC uit de massa kan halen. PVC is namelijk materiaal dat je niet wil verbranden vanwege het chloor dat erin zit. Uiteindelijk kan 99% van al het afval worden gerecycled. Dat is een statistiek waar we trots op zijn.”