Hoe werkt een motorreductor?

Ernst Busscher, Operationeel manager Schipper Technisch Handelsburo

23 november 2019

Een tandwielkast, een reductiekast, een overbrengingskast… Allemaal termen die, misschien misplaatst, worden gebruikt voor de motorreductor. Gelukkig weten we vaak wel wat er bedoeld wordt.

Toeren terugbrengen, koppel verhogen

Een motorreductor werkt volgens een mechanisch principe. Daarom mag het niet verward worden met een frequentieregelaar. Een motorreductor brengt het toerental van een elektromotor terug naar het gewenste aantal omwentelingen per minuut. Het grote voordeel hiervan is dat het koppel hiermee wordt verhoogd. De overbrengverhouding van de reductor mag hierbij vermenigvuldigd worden met het motorkoppel.

Wordt het toerental van 1400 toeren per minuut teruggebracht naar 200? Dan is de vermenigvuldigingsfactor 7. Het koppel op de as van de reductor is dan zeven maal zo groot als het aanvankelijke koppel van de elektromotor.

Toepassing

De applicatie bepaalt wat voor koppel benodigd is. Het koppel is te berekenen door het vermogen en toerental van de motor met elkaar te vermenigvuldigen en dit te delen door 9550. Dit getal staat voor de hoeksnelheid en is een vaste waarde.

De formule ziet er dus als volgt uit: P = (T x n) : 9550

Als voorbeeld kunnen we een transportbaan nemen. Wanneer men weet hoeveel eenheden per tijdseenheid over een bepaalde afstand moeten worden verplaatst, dan is het vrij eenvoudig uit te rekenen wat voor koppel nodig is. Hierbij moet natuurlijk  het gewicht van de te verplaatsen eenheden worden meegenomen. Ook spelen wrijvingsfactoren een rol.

Bedrijfsfactor

Om een zo betrouwbaar mogelijke aandrijving samen te stellen, moet er ook worden gekeken naar de bedrijfsfactor. Als een aandrijving gelijkmatig en licht wordt belast, dan kan er een motorreductor worden gekozen met een lagere bedrijfsfactor. Deze reductor is lichter uitgevoerd en daarom significant goedkoper.

Krijgt een aandrijving te maken met zware en/of ongelijkmatige (piek)belasting, dan moet er worden gekeken naar een reductor met hoge bedrijfsfactor. Deze zijn zwaarder en robuuster uitgevoerd.

Afbeelding Schipper Technisch Handelsburo Hoe werkt een motorreductor?

Soorten reductoren

Uiteraard zijn motorreductoren in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Motorreductoren voor een rechte overbrenging worden het vaakst ingezet. Natuurlijk zijn er ook reductoren voor een overbrenging onder een hoek van 90 graden. Bij beide varianten kan de overbrenging in lijn zijn, of parallel (assen op ongelijke hoogte). Ook zijn beide varianten verkrijgbaar moet volle as, holle as of bijvoorbeeld flensmontage (B14).

Wormwielkast

Verder kunnen we onderscheid maken in wormwielkasten en kegelwielkasten. Een wormwielkast is erg betrouwbaar en goedkoper om te produceren. Het nadeel hiervan is dat het contactoppervlak in de overbrenging erg groot is. Er is hier dus meer wrijving, waardoor een wormwielkast minder efficiënt is bij een grote reductie.

Kegelwielkast

De tandwielen in een kegelwielkast draaien op elkaar af. Hierdoor is er minder wrijving en dus een hoger rendement. De aanschafprijs van een kegelwielkast is in veel gevallen hoger dan dat van een wormwielkast. Afhankelijk van de situatie kan een kegelwielkast op de lange termijn wel voordeliger zijn door een hogere efficiëntie. Per situatie moet berekend worden hoe de optimale aandrijving tot stand moet komen.

Bescherming

De tandwielkasten van SEW worden standaard geleverd met een coating van watergedragen lak (C1). Dit is voldoende voor gebruik in een overdekte, droge omgeving. Ook kunnen de kasten OS 1 (C2) en OS 2 (C3) uitgevoerd worden, wat een hogere anti-corrosie bescherming biedt. Het gaat hierbij om gematigde bescherming, dus niet geschikt voor gebruik in een natte, vervuilde omgeving. Vanaf de OS 2 kwalificatie worden motoren en reductoren ook inwendig gecoat.

OS 3 (C4) coating biedt bescherming tegen vocht, vuil en gematigde chemie. OS 4 (C5) coating biedt een zware anti-corrosie bescherming en is ook geschikt voor gebruik in een agressieve omgeving.

XCO

Daarbij is er ook een XCO coating optioneel. Hierbij gaat het om een tin-nickel legering. Vergelijk dit met verzinking. Het zorgt bovendien voor een harde beschermlaag, wat ideaal is voor toepassing in de voedingsindustrie en vleessector. De XCO coating is goedkoper dan RVS, maar duurder dan de standaard coatingen.

RVS

Motoren en motorreductoren kunnen ook volledig worden uitgevoerd in RVS. Vanzelfsprekend is dit een duurdere oplossing. Dit biedt echter wel de hoogste beschermingsgraad tegen vocht, vuil en chemie.

Afbeelding Schipper Technisch Handelsburo Hoe werkt een motorreductor?

Vragen?

Heb je vragen over dit onderwerp, of heb je hulp nodig bij het selecteren van de juiste aandrijving? Laat het ons weten, wij helpen je graag. Onze aandrijfspecialisten staan voor je klaar!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!