Het Vriezenveense vakmanschap in Porsches en Ferrari’s

Geplaatst in:

4 juni 2024

Brinks Components produceert hydraulische systeemonderdelen voor de automotive industrie, de landbouwindustrie, mobiele kranen, intern transport, scheepvaart en windenergie. Toonaangevende merken zoals Ferrari, Porsche, Scania, DAF, John Deere en Fendt weten de weg naar Vriezenveen te vinden. Dit wekt natuurlijk onze interesse…

Dynamische partner

Jan Heuver, Jan Brink en Elles Vogelaar nemen ruimschoots de tijd om over het bedrijf te vertellen. Heuver opent: “Brinks Components is onderdeel van de Gietburg Group, een consortium van gieterijen, verspanende bedrijven en modelmakers. Hoewel het een grote groep is, zijn de lijnen kort. Dit maakt ons een dynamische partner voor uiteenlopende klanten,” zegt de inkoper. “Brinks richt zich voornamelijk op het verspanen van metalen onderdelen voor hydraulische systemen in auto’s en landbouwvoertuigen. Ons onderscheid ligt in de nauwkeurigheid en zuiverheid waarmee we dit doen.”

Als je zo’n CNC-machine opent, kom je alle facetten van techniek tegen. Je moet daarom behoorlijk allround zijn om goed onderhoud te kunnen bieden.

Jan Brink, Brinks Components

Reinheid en Precisie

“We produceren series van 250 tot 300.000 stuks. Elk geproduceerd onderdeel ondergaat na productie een grondige reiniging via chemische processen. Vervolgens worden ze, afhankelijk van het materiaal, thermisch ontbraamd of met waterstralen behandeld. Alle onderdelen worden vervolgens handmatig gecontroleerd. Hierdoor kunnen we producten leveren die volledig vrij zijn van bramen of vervuiling vanaf 400 μm. Bovendien kunnen we toleranties garanderen van één honderdste millimeter. Dit is van cruciaal belang in onze branche, omdat zelfs de kleinste vervuiling of afwijking tot grote schade kan leiden in de systemen waarin onze onderdelen worden toegepast.”

Elles Vogelaar, Jan Brink, Dennis Regts en Jan Heuver
Elles Vogelaar, Jan Brink, Dennis Regts en Jan Heuver

Technische Dienst

Dit lukt uiteraard niet zonder state-of-the-art machinepark. Jan Brinks is verantwoordelijk voor de technische dienst. Samen met zijn collega’s zorgt hij ervoor dat de CNC-machines dagelijks optimaal presteren. “Tot anderhalf jaar geleden besteedden we al het onderhoud uit. Dit leidde echter tot problemen, dus besloot Brinks een eigen technische dienst op te zetten. We begonnen met een plan, selecteerden de juiste mensen en namen zo al het onderhoud weer in eigen handen. We zijn zelfs onze eigen systeemintegrator; de robotisering, besturing en automatisering van onze machines doen we intern.”

Daarom waarderen we de ontzorging door Schipper. Ze hebben niet alleen verstand van zaken, maar bieden ook een stukje ‘noaberschap’. Dat is voor ons belangrijk.

Jan Heuver – Brinks Components

Uitdaging

De vele CNC-machines zorgen voor een boeiende technische uitdaging. Brinks: “Als je zo’n CNC-machine opent, kom je alle facetten van techniek tegen. Je moet daarom behoorlijk allround zijn om goed onderhoud te kunnen bieden. Dat maakt het werk interessant en gevarieerd. Als Technische Dienst vervullen we een cruciale rol; het is aan ons om de productie en kwaliteit te waarborgen.”

Noaberschap

Inkoper Jan Heuver vult aan: “Daarom waarderen we de ontzorging door Schipper. Ze hebben niet alleen verstand van zaken, maar bieden ook een stukje ‘noaberschap’. Dat is voor ons belangrijk. Ik heb regelmatig contact met Ronald Mollink van Schipper, en die samenwerking verloopt perfect. Hij denkt met ons mee en zet nét dat stapje extra. Dat kenmerkt Schipper. Ze beheren hier ook het VMI-concept. Ze houden de grijpvoorraden van MRO-artikelen bij, waardoor wij ons daar geen zorgen over hoeven te maken en nooit misgrijpen.”

Het KMS bespaart mij minimaal tien uur per maand aan onderbrekende en afleidende werkzaamheden

Elles Vogelaar, Brinks Components

KMS

Onlangs voorzag Schipper alle medewerkers van Brinks van nieuwe werkkleding. Elles Vogelaar, HR-adviseur, nam dit project op zich. “Eerst kochten we werkkleding bij verschillende bedrijven en beheerden onze eigen voorraden. Dat vergde veel tijd en leidde af van mijn primaire rol als HR-adviseur. We grepen ook regelmatig mis en hadden problemen met de wasservice. Het Kleding Management Systeem (KMS) van Schipper heeft dit opgelost. Onze werknemers kunnen nu zelf nieuwe kleding bestellen via het KMS, dat vervolgens snel wordt geleverd door Schipper. Alle maten, kledingpakketten en budgetten liggen nu vast per werknemer, inclusief de werkschoenen. Dennis Regts organiseerde passessies voor al onze werknemers, waardoor Schipper ook in de aanloop alles uit handen nam. De wasservice wordt verzorgd door Ontplooj. Alles verloopt nu soepel en we zijn zeer tevreden. Bovendien bespaart het mij minimaal tien uur per maand aan onderbrekende en afleidende werkzaamheden,” aldus een tevreden Elles.

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!