Grondige revisie bij Europastry
19 juli 2020
Bij Europastry in Oldenzaal worden dagelijks tienduizenden donuts gemaakt. Deze lekkernijen gaan vervolgens heel Europa door. Op deze productielocatie van het Spaanse bedrijf zijn een aantal prachtige, Amerikaanse machines te vinden in het machinepark. Want wie maakt er betere donuts dan de Amerikanen zelf?
Rijskast
Voordat de donuts de frituurolie in gaan, moeten ze eerst door de rijskast. De donuts gaan erin als platte schijfjes deeg en komen er als volle, ronde donuts weer uit. Na dit proces worden ze aan beide kanten gebakken en voorzien van hun topping. De 524 meter transportketting in deze Amerikaanse rijskast vertoonde verschijnselen van slijtage, dus werd besloten dat er grondig gereviseerd moest worden.
Ik heb alle maatvoering opgenomen. Dat was een heel karwei, aangezien er in de machine zowel Engelse als metrische maten worden gebruikt. Dat is heel verraderlijk en het luisterde heel nauw.
Wim ter Keurs, Specialist Aandrijftechniek bij Schipper
Samenwerking
Slavko Bos van Europastry wist hiervoor Schipper te vinden. Europastry en Schipper zijn al jaren partner en Slavko heeft zelf ook een Schipper-verleden. “Ik heb er met plezier gewerkt. Ik werk nu nog steeds met plezier samen met Schipper. Het is een goed bedrijf. We weten wat we aan elkaar hebben.”
Voor de revisie werd het team van Schipper Oldenzaal ingeschakeld. Samen met Slavko werd er in beeld gebracht wat er gereviseerd moest worden. Wim ter Keurs: “Ik heb alle maatvoering opgenomen. Dat was een heel karwei, aangezien er in de machine zowel Engelse als metrische maten worden gebruikt. Dat is heel verraderlijk en het luisterde heel nauw.”
Ketting
Er moesten de nodige meters aandrijfketting en 524 meter aan transportketting gereviseerd worden. Het ging hier niet om een standaard transportketting. Met de input van Wim ging onze afdeling inkoop aan de slag. Uiteindelijk konden wij een ANSI-ketting met custom meenemers en metrische tapeinden (M5) leveren. Daarbij werden ook alle kettingwielen geleverd, al dan niet op maat geboord en voorzien van spiebaan door onze verspaningsafdeling.
Revisie
De gehele kast werd in een week tijd gereviseerd. In twee ploegen werd er gewerkt. “8 monteurs van Schipper Technische Services hebben hierbij geholpen. Ik wilde er ook per se jongens van STS bij hebben. Op een zaterdag zijn we ermee begonnen. Het was flink aanpoten, maar de vrijdag erop was de machine klaar. Vanuit Amerika werd er ook een monteur ingevlogen van de machinebouwer. Hij ondersteunde ons tijdens de revisie”, aldus Slavko.
Typisch
Het hele project is een typisch voorbeeld van waar Schipper voor staat. Snel handelen, met relaties meedenken en het leveren van maatwerk. Naast het leveren van de producten door onze technische groothandel, werd de revisie ook nog eens uitgevoerd door onze service afdeling. Precies zoals Antoon Schipper het vroeger al voor zich zag: één telefoonnummer voor alle technische vraagstukken.