Cannondale schakelt een tandje bij

Geplaatst in: Klanten, VMI, Voorraadbeheer

12 januari 2023

Enige tijd geleden waren we op bezoek bij Cannondale in Oldenzaal. De wereld was toen bevangen door de coronacrisis. Doordat sportscholen en -verenigingen hun deuren moesten sluiten, steeg de vraag naar nieuwe fietsen explosief.

Gekte voorbij

Bij Cannondale was een fiets al verkocht, voordat het in de productieplanning was opgenomen. Het bedrijf barstte uit zijn voegen op de toenmalige locatie en door de verstoring in de toeleveringsketen was het vrijwel onmogelijk om op korte termijn aan de gestegen vraag te voldoen. Gelukkig staat de wereld er nu anders voor, vertelt Nard Reuver, Assembly Manager bij Cannondale. “Die gekte ging door tot ongeveer juni 2022. Aan het begin van de coronacrisis werden orders massaal geannuleerd, maar na acht weken moest dit allemaal ineens worden ingehaald. Wereldwijd stond alles op de kop, ook in de toeleveringsketen. De markt is nu een beetje afgekoeld en zijn de problemen in de keten ook minder groot.

Verhuizen

Dit komt natuurlijk ook doordat Cannondale is verhuisd naar een nieuwe productielocatie op het Businesspark XL in Almelo. Hierdoor is de productiecapaciteit significant verhoogd. “Iedere 90 seconden rolt er hier per productielijn een fiets van de band”, aldus Nard. “We kunnen opschalen naar maximaal 900 fietsen per werkdag van 7,5 uur.”

“Wij willen ons focussen op waar we goed in zijn, namelijk het maken van kwalitatief hoogwaardige fietsen. Alles wat daarvan afleidt kunnen we beter uitbesteden aan een partij die daar goed in is. Daarom komt Schipper hier regelmatig om ons te ontzorgen. Dat bevalt erg goed.”

Nard Reuver, Cannondale

Nard Reuver en Jordy ter Horst
Nard Reuver en Jordy ter Horst

Opschakelen

Niet alleen is er opgeschakeld in kwantiteit. Ook in bredere zin is er flink uitgebreid. “Wij produceren nu ook onze eigen wielen. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar je moet echt wel wat kunnen om een wiel goed te kunnen spaken. Dat komt op millimeters aan, een wiel moet natuurlijk wel rond zijn en iedere slag moet eruit gehaald worden in het proces.”

Grootste ter wereld

Cannondale werd afgelopen jaar overgenomen door PON, die we in Nederland traditioneel kennen als importeur van o.a. Volkswagen. PON kocht in 2011 ook Gazelle. “Nu we zijn overgenomen door PON, zijn we in één klap onderdeel van de grootste fietsenproducent van de wereld. Daarmee hebben wij een sterke positie in de markt verworven, ook op het gebied van inkoop.”

Samenwerking met Schipper

Er worden heel veel soorten bouten en moeren gebruikt tijdens het assemblageproces van een fiets. De voorraad bevestigingsmiddelen wordt door Schipper beheerd middels een two-bin-systeem. Nard: “Wij willen ons focussen op waar we goed in zijn, namelijk het maken van kwalitatief hoogwaardige fietsen. Alles wat daarvan afleidt kunnen we beter uitbesteden aan een partij die daar goed in is. Daarom komt Schipper hier regelmatig om ons te ontzorgen. Dat bevalt erg goed.”

Afbeelding Schipper Technische Groothandel Cannondale schakelt een tandje bij

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit onze sector en ons aanbod? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!