Cannondale en de dagelijkse uitdagingen van dit iconische merk
25 mei 2021
Bij Cannondale in Oldenzaal zijn ze razend druk. De schreeuwende vraag naar nieuwe fietsen haalde afgelopen jaar vaak het nieuws. “Door corona werden sportscholen gesloten. Mensen willen toch sporten en er bleef geld over omdat we niet op vakantie konden. Ook wordt mobiliteit anders ingevuld. Daarom besloten velen om een mountainbike, racefiets of E-bike te kopen.”
Overhitte fietsenmarkt
De productiemanager vervolgt zijn verhaal: “Er rollen hier dagelijks ontelbaar veel fietsen uit de assemblage. Dat zijn e-bikes, mountainbikes, racefietsen en andere soorten fietsen. Het geeft aan hoe overhit de fietsenmarkt is. De stijgende vraag is uiteraard ook het gevolg van de uitstekende kwaliteit van de producten.”
Niet alleen in Nederland, ook in het buitenland stijgt de vraag naar de fietsen van Cannondale. Dat heeft echter niet alleen te maken met de pandemie. Cannondale zat al voor corona in een sterk stijgende lijn. Dit was het gevolg van organisatorische veranderingen in het nieuwe management en de investeringen die er worden gedaan voor klanten wereldwijd.
Busscher: “De fiets wordt overal een populairder vervoersmiddel. In het buitenland is doorgaans nooit een veilige infrastructuur voor fietsers geweest, maar in veel landen wordt er nu asfalt voor automobilisten ingeleverd voor fietspaden. Dit merken we ook in de vraag naar onze producten.”
We hebben altijd gepionierd en diverse innovaties naar de markt gebracht
Rene Busscher, Cannondale
Sterk merk
Cannondale doet al mee sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw. De fietsen zijn met name te zien in de Tour de France en ze hebben een eigen professioneel mountainbike team. Ze behoren tot de traditionele, maar onderscheidende merken.
“Er zijn veel liefhebbers van Cannondale. We hebben met name op het gebied van techniek altijd gepionierd en diverse innovaties naar de markt gebracht. Ik ben op Facebook lid van een community voor Cannondale-fans. Het is mooi om te zien dat er veel fietsers zijn met een passie voor Cannondale”, aldus Busscher. “We zijn nog steeds bezig om ons merk uit te bouwen. Inmiddels zijn we weer een echt premium merk. We leveren fietsen in de range van enkele honderden euro’s tot ver boven de tienduizend euro. Uiteraard zijn dit uitzonderlijke fietsen, maar in de nabije toekomst kunnen we zelfs nog veel meer.”
Het helpt natuurlijk niet als een containerschip over dwars wordt geparkeerd in het Suez Kanaal
Rene Busscher
Uitdagingen
Iedere branche kent zijn uitdagingen. Dit is bij ieder bedrijf anders. Voor Cannondale zit die uitdaging vooral in de aanvoer van onderdelen en spareparts. “Het helpt natuurlijk niet als een containerschip over dwars wordt geparkeerd in het Suez Kanaal”, grapt Busscher. “De hele keten wordt ontwricht, het is een vervelend sneeuwbaleffect. Ook werkt de schaarste van bepaalde grondstoffen niet in ons voordeel.”
Om een deel van deze toelevering te borgen nam Schipper een deel van het voorraadbeheer over (VMI). “Dat bevalt heel goed. Schipper verzorgt de bevoorrading van MRO-artikelen, borgingsmateriaal en smeermiddelen. Dit doen we nu ruim een jaar samen en het verloopt probleemloos”, aldus de tevreden productiemanager. “Een goede bevoorrading is essentieel, we kunnen het niet riskeren om de productie stil te leggen vanwege een ontbrekend boutje of moertje.”
Vakmensen
Een andere uitdaging is het vinden van goede vakmensen. “Onze fietsen worden steeds complexer. Bovendien stellen we steeds strengere eisen aan ons personeel. Je zet niet zomaar een Cannondale in elkaar. Mensen hebben extreme hoge verwachtingen van ons merk en daar moeten we aan blijven voldoen.”
Een goede bevoorrading is essentieel, we kunnen het niet riskeren om de productie stil te leggen vanwege een ontbrekend boutje of moertje.
Rene Busscher, Cannondale
Aanspreekpunt
“In feite is Schipper ons aanspreekpunt voor het complete pakket. Zo werd al ons personeel door jullie PBM-specialist in nieuwe bedrijfskleding gestoken. Dat hele proces werd goed verzorgd. Ook werd onze afdeling voor kwaliteitscontrole van de juiste verlichting voorzien om eventuele kleurafwijkingen beter te kunnen onderscheiden. Jullie productspecialist voor bedrijfsverlichting heeft ons daarbij goed geholpen.”